UNU. Cand ”Mai putin inseamna mai mult” in afaceri
Minimalismul poate fi vazut ca o miscare de design, o filozofie, un mod de viata, un set de orientari sau o combinatie a acestora. Nu exista o definitie clara, fiind vorba despre un concept, insa toate au la baza un principiu comun: accentul pe esential si eliminarea a ceea ce este inutil. Dar ce legatura are asta cu afacerile, va intrebati...
”Minimalismul” se refera la acele miscari sau stiluri in diverse forme de arta si design, in special arte vizuale si muzica, unde lucrarea de arta este redusa la partile fundamentale” - aceasta este definitia pe care ne-o da Wikipedia. In designul interior minimalist gasim forme simple, linii drepte si o imagine de ansamblu aerisita. Minimalismul literar este caracterizat printr-o folosire redusa a cuvintelor (Ernest Hemingway, Samuel Beckett), in sculptura minimalista, accentul se pune pe materialele folosite (Constantin Brancusi), o pictura minimalista, de exemplu, va folosi in general un numar limitat de culori si forme geometrice simple. In muzica, cuvantul minimalist este folosit pentru compozitiile care prezinta multe repetari (loop muzical).
Minimalismul castiga teren in toate domeniile. Generatia tanara a adoptat deja noul trend incurajat de dezvoltarea tehnologica si caracterizat de o un mediu de viata minimalist. Unii tineri renunta la din ce in ce mai multe lucruri din jurul lor optand pentru varianta digitala a acestora, spre deosebire de parinti si bunici, care si-au facut un obicei din a pastra tot ce au adunat de-a lungul vietii.
Intr-o cultura concentrata pe consumerism, sa exploram o filozofie care promoveaza ideea de a detine cat mai putine lucruri, ne poate ajuta sa castigam o perspectiva noua asupra afacerii noastre. Daca pana acum s-a vorbit despre ”think big” sau despre diversificarea serviciilor pentru acoperirea unui procent cat mai mare din piata, in secolul XXI, afacerile cunosc o transformare si o schimbare radicala a viziunii.
Compania Apple este poate cel mai bun exemplu cand vine vorba despre minimalismul in afaceri, atat in ceea ce priveste design-ul de produs, branding, webdesign, dar si in succesul pe care il poate avea promovarea unui numar redus de produse.
Aplicarea principiilor de viata caracteristice minimalismului la fiecare nivel al afacerii, poate insemna crearea unui mediu de lucru simplificat si eficient. Regula 80/20, 80% din reactii provin de la 20% din cauze, a economistului Vilfredo Pareto – o regasim in multe ipostaze ale minimalismului.
Fiecare idee noua sau strategie pe care alegem sa o implementam ne poate costa mai mult decat ne putem permite, in termeni de timp, bani, forta de munca, energie si chiar spatiu. O analiza atenta a costurilor ne poate ajuta sa eliminam cheltuielile inutile. Eliminarea hartiei prin instalarea unui soft care sa permita transmiterea automata a facturilor catre clienti, folosirea e-mail-ului pentru semnarea contractelor cu multe pagini - lucruri posbile acum si la noi prin eliminarea stampliei obligatorii. Inlocuirea arhivarii clasice pe DVD-uri sau prin memorii externe, cu sistemul cloud, care are si avantajul ca il poti accesa oriunde te-ai afla.
Stabilirea prioritatilor dintr-o zi de lucru, concentrarea pe cel mai important task al zilei, renuntarea la interminabila lista de to-do. Reducerea numarului de accesari ale retelelor sociale si chiar verificarea repetata a e-mail-ului. Participarea la un singur eveniment pe luna, care sa fie relevant pentru noi si pentru afacerea noastra. Cu alte cuvinte, gasirea acelui lucru care ne poate duce afacerea la nivelul urmator.